Maak kennis met onze nieuwe Managing Director en zijn plannen voor de toekomst

Op woensdag 1 mei heeft Ed Berrevoets na 20 jaar zijn taken als algemeen directeur van VCK Travel afgerond en het stokje doorgegeven aan Dave Bishop van Gray Dawes.

Luchtvaartnieuws Magazine zocht het bedrijf op en sprak met Bishop om kennis te maken en de plannen van de nieuwe eigenaar voor de Nederlandse markt te ontdekken.

Dave BischopBishop (54) komt uit Engeland, is getrouwd en heeft twee studerende kinderen. Voordat hij in de reisbranche ging werken, was hij actief in de banksector. Bij Barclays werd hij opgeleid tot bankier. Een belangrijk deel van zijn werk was het verstrekken van leningen aan diverse bedrijven, waaronder enkele Travel Management Companies.

“Toen een van deze klanten, Fleet Street Travel, vroeg of ik bij hun wilde komen werken, heb ik de stap gemaakt. Het was logisch voor mij om een vervolgstap te zetten met de waardevolle analytische kennis die ik had opgedaan, en zo werd ik financieel directeur bij een kleine TMC met destijds een omzet van ongeveer £45 miljoen,” zegt Bishop.

Hij vervolgt: “Op een gegeven moment kreeg ik een telefoontje van Suzanne Horner, de CEO van Gray Dawes, om te komen praten. Het was voor mij een vanzelfsprekende keuze om in 2018 over te stappen naar Gray Dawes en uiteindelijk door te groeien naar de rol die ik nu bekleed als Managing Director.”

Gray Dawes kon VCK Travel in januari 2024 overnemen. Het bedrijf is 100% eigendom van een familietrust, Inchcape Family Estates. Na de coronapandemie werd in augustus 2022 een TMC in het Verenigd Koninkrijk overgenomen, in december van dat jaar in Florida en in januari 2023 in Australië.

“Na deze overnames lag onze hoofdfocus op het efficiënter maken van het boekingsproces. Als TMC is onze missie voornamelijk om een goede retailer te zijn in plaats van een groothandelaar. Ons aanbod moet zo breed en efficiënt mogelijk zijn,” aldus Bishop.

Op de vraag wat de voordelen voor Nederlandse klanten zijn van de overname van VCK Travel, antwoordde Bishop: “Distributie wordt steeds complexer met innovaties zoals NDC. We zijn geen technologiebedrijf, maar we willen klanten meer opties bieden met meer content. We helpen klanten die zelfstandig willen boeken, en onze consultants werken met dezelfde tools en beschikken over dezelfde data. Een ander belangrijk voordeel is ons ‘follow the sun’-model. Door kantoren in verschillende tijdzones kunnen we klanten 24 uur per dag beter bedienen. Dat betekent dat we vanaf het einde van dit jaar een klant uit Australië kunnen bedienen wanneer hun kantoor daar gesloten is en het kantoor in Amsterdam open is.”

Technisch gezien betekent “follow the sun” dat een klant zijn of haar kantoor in Sydney belt, en de telefoon kan worden beantwoord door een medewerker uit Nederland, de VS of het VK. Omgekeerd wordt een Nederlandse klant ’s avonds in het Nederlands bediend en in het Engels na sluitingstijd in Nederland. Daarnaast richt het bedrijf zich op het aanbieden van technologische producten om klanten 24/7 te bedienen via “self-service tools.” Atriis is hierbij de centrale functionaliteit.

Verder draait alles om service en waar ter wereld u ook bij ons boekt, de klant ontvangt altijd dezelfde service. Ons portal en ons telefoniesysteem zijn overal hetzelfde en Atriis is een belangrijke basis voor onze service. We zijn de grootste internationale gebruiker van Atriis. In hun dienstverlening gebruiken onze accountmanagers ook Microsoft Power BI, een interactieve tool voor het visualiseren van reisgegevens. Dit stelt ons in staat om kosten en uitgaven beter te beheren. Via ons komen Nederlandse klanten ook meer in aanraking met NDC en Travelfusion voor het boeken van low-cost carriers.”

Bishop benadrukt dat hij eigen technologie ziet als een belangrijk hulpmiddel om klanten gemak en volledige reisdata te bieden. Volgens hem zijn wereldwijde distributiesystemen (GDS) te traag geweest in het omarmen van zaken zoals NDC.

Op de vraag wat zijn eerste indruk van VCK Travel is, zei Bishop: “Wat me opvalt is de kwaliteit van de mensen die vanuit het Personal Touch principe werken. Mijn verwachtingen werden in de eerste weken overtroffen. Er is een goede mix van ervaren mensen en nieuwe instroom, en door de masterclasses die worden georganiseerd, komen er nieuwe, jonge mensen (in termen van ervaring) bij. Bovendien is het opvallend hoeveel er komt kijken bij het bedienen van een van de grootste klanten in Nederland: de Nederlandse overheid.”

Bishop vervolgt: “Nederland loopt voorop met duurzaamheidsinitiatieven en kennis van maritieme reizen. Wat ik ook over Nederland wil zeggen, is dat ik me oprecht bevoorrecht voel om deze rol in Nederland te vervullen. Ik bouw voort op het solide fundament dat mijn voorganger Ed Berrevoets meer dan 20 jaar heeft gelegd.”

Bron: Luchtvaartnieuws Magazine

Het volledige interview met Dave Bishop verschijnt in de juni-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Als extraatje voor onze lezers heeft Luchtvaartnieuws het interview nu al beschikbaar gemaakt en kunt u het hier lezen.

Deel deze pagina
×

"Maak kennis met onze nieuwe Managing Director en zijn plannen voor de toekomst"

Diefstal uit handbagage

Hoe vaak komt het voor? Hoe kun je voorkomen dat er tijdens een vliegreis iets uit je handbagage wordt gestolen? Wat te doen als het toch gebeurt? Hoe vaak komt diefstal

Lees verder

Bezoek ons tijdens de Business Travel Show Europe

De Business Travel Show Europe is hét platform voor innovaties en ideeën die het zakenreismanagement vernieuwen en verbeteren. Belangrijke onderwerpen zijn zakenreisbeheer, reisrisicobeheer, klantenbindingsprogramma’s en prijsbeheer. Hier worden de nieuwste producten

Lees verder
Social media